کمک به هزاره های افغانستان و پاکستان

نوشته: سلیم ایج علی و م سلیم جاوید

ترجمه: ع. تلاش

منبع: سایت نشنل جیوگرافیک

     مخمصۀ فعلی نژادی و مذهبی اقلیت ها در افغانستان و پاکستان قابل یک نگرانی شدید است و برای جامعۀ جهانی لازم است که متوجه پیچیده گی های متعدد و رقابت ها در منطقه باشد. در این نوشته من با  سلیم جاوید، فعال حقوق بشر از قوم هزاره ای باشنده کویته پاکستان و فارغ التحصیل رشتۀ طب از کشور چین شریک می باشم تا تاریخچۀ مختصری این جامعه ای تهدید شده را بیان نماییم و چالش های که فعلا متوجه این جامعه هست را به رشته تحریر در آوریم.

منشاء و هویت

     هزاران سال است که آسیای میانه بعنوان یک جادۀ متقاطع برای اقوام مختلف بوده است.  مثلا وجود زبانهای گوناگون و فرهنگ های متنوع در منطقه شاهد این حقیقت است، اما بدبختانه جهان غرب فقط در دهه  گذشته و آنهم از طریق نزاع های افغانستان به این مسله پی برده است. چنانچه اگر ناتو از منطقه خارج شود مخمصۀ و مشکلات اقلیت های بومی سزاوار توجه و تحقیق بیشتر می باشد.

      شاید آسیب پذیر ترین اقلیت، مردم هزاره باشند. هزاره ها ازلحاظ فیتوتایپ، مشابهت به مغول ها دارند و امکان دارد که ارتباط اتنیکی هم داشته باشند، چنانچه از ریشه یابی [Etymology] نام های مردم هزاره و لغات هزارگی ظاهر است. احتمالاً زمانیکه مغول ها قسمت های جنوب آسیای مرکزی را در قرن 12 فتح کردند، ازدواج های گسترده بین اینها و اقوام قدیم چون اولاده های امپراطور کوشانیان بودایی و بعدا فارس ها صورت گرفته باشد. ریشۀ نزدیک کلمه  "هزاره" با واژه فارسی هزار می تواند نمایانگر این باشد که "هزاره"  مشتق از  "هزاره"  ای دسته های هزار نفری در نیروی نظامی مغول ها باشد که بعد از فتوحات گسترده از میدان جنگ فراتر رفته و شکل هویت بخود گرفته باشد.

      اما بعضی ها به این باورند که هزاره ها  قرنها قبل از حملات مغول ها در افغانستان موجود بوده اند. یک رهنورد چینی به نام [Tauchaun] در جون 644 میلادی دربارۀ مردمی بنام(Hosalo)  نوشته است که مشابه به چینی ها بوده و در هزاره جات سکونت داشته اند. چون حرف "R" در الفبای چینی وجود ندارد لذا (Hosalo) میتواند متبادل ‘Hozora’ و یا ' Hazara’ ' باشد.

     حالا بیش از 5 میلیون نفر خود را هزاره می خوانند که جمعیتی عظیم شان در افغانستان زندگی می کنند که تقریباً   20  فیصد یا بیشتر از نفوس آن کشور را تشکیل میدهند و به همین ترتیب نزدیک به میلیون نفر جمعیت شان در پاکستان سکونت دارند. جمعیت قابل ملاحظۀ آنها در کشور ایران نیز میباشد اما چون با قوم خاوری آمیخته شده است آمار دقیق آنرا نمی توان تعیین کرد. بزرگترین جمعیت پراکندۀ خارجی هزاره ها  در استرالیا می باشد که به مهاجرین افغانی، بنا بر اساس روابط کهنۀ شان با کارگران افغانی در مستعمرۀ انگلیس، خوش آمدید می گفت. حتی حالا به احترم این میراث یکی از مهم ترین خطوط راه آهن استرالیا بنام  "The Ghan" یاد می شود.

به حاشیه رانده شدن و فتح

     تبعیض علیه هزاره توسط نویسندۀ آمریکایی افغانی الاصل خالد حسینی در رمانی بنام  The Kite Runner  بصورت نیشدار به تصویر کشیده شده است. ریشه های شکنجه هزاره ها عموما به شکاف های بین الفرقه ای اسلام و دین اکثریت در منطقه ارتباط دارد. اگر چند آمار جامع وجود ندارد، اما منصفانه است که بگوییم اکثریت هزاره ها شیعه دوازده امامی هستند -- با اقلیت های سنی مذهب و اسماعیلی، در حالیکه اکثریت پشتون ها سنی هستند. در داخل صفوف پشتون ها گروپ های متعددی از پشتون ها نیز شیعه میباشند مخصوصاً در میان قبیلۀ اورکزیی. براساس اسنادی درکتاب  ثناءهارون Frontier of Faith, دراواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم  صحنه های متعددی جنبشهای ضد شیعه در افغانستان درج شده است، که در این میان شخصی برجسته ای بنام ملا محمود آخوند زاده جبهه های ضد شیعی را رهبری می کرده که منجر به مقابله خونین بین او و شیعه های اورکزیی و بالآخره منتج به رانده شدن شیعه ها از منطقه در سال 1929  شد.  در مقابل این زجر و شکنجه بریتانیا از  اقلیت شیعه اورکزیی پشتبانی می کرد با وجودیکه سرداران قبیلوی مخصوصاً (آفریدی ها) نسبت به ارادۀ انگلیس خیلی ها مشکوک بودند و کوشش شان در آن بود تا با ترویج ساختن سیستم ملایی برای حل نزاع ها از مداخله انگلیس جلوگیری نمایند.

     باشنده گان هزاره جات، قسمت های مرکزی افغانستان، تا اواخر قرن نوزدهم نیمه مستقل بودند تا اینکه امیر عبدالرحمان خان پادشاه افغانستان، به کمک ملا های سنی که حکم جهاد را علیه شیعه ها صادر کرده بودند، سرزمین هزاره ها را تصرف کرد. مطابق به تاریخ نویس افغان میر غلام محمد غبار، ارتش امیر و سربازان قبیله ای تقریباً 60%  هزاره ها را قتل عام کردند، بیشترین زمین های حاصل خیز شان را مصادره و تعداد زیاد شان را به غلامی گرفت.  در نتیجه  تعدادی زیادی از هزاره ها به کویته پاکستان و مشهد ایران مهاجر شدند. نفوس باقیمانده شان در افغانستان از آن روز به بعد به آزار و اذیت و تبعیض اجتماعی حکمرانان افغان مواجه بوده اند.

      تقریبا بعد از یک قرن، جبر و ظلم؛ نفاق و نزاع و آنهم در موجودیت نیروهای خارجی نیز صورت پذیر شده است. در ماه مارچ 1979  هزاره ها یک تهاجم قوی علیه دولت کمونیست افغانستان راه انداری نمودند و فقط در چند ماه سرزمین شان(هزاره جات) را پس گرفنتد، ولی از سال 1980   به بعد گروهک ها و احزاب مختلف هزاره برای تسلط یافتن بر هزاره جات با هم جنگیدند تا اینکه  در سا ل1988    حزب وحدت  را تشکیل دادند.

دهشت طلبان و عواقب آن

      بعد از جنگ افغان-روسیه و متعاقبا جنگ ها داخلی ، طالبان در سال 1996  قدرت را در کابل بدست گرفت که  این خودش در حقیقت نمایانگر آغاز موج تازه ای از آزار و اذیت و سرکوبی ها علیه هزاره ها بود. طالبان از سال 1998 تا 2002 هزارها مردم هزاره را در مزار شریف(1998)، بامیان(1998-1999)، یکولنگ(جنوری)2001  و جاهای دیگر قتل عام نمودند. دیده بان حقوق بشر قتل عام هزاران  هزاره های شیعه بوسیلۀ طالبان را  دربین این سالها را بطور مستند ثبت نموده است.

      ملا منان نیازی والی مزارشریف فتویی را صادر کرده بود که " هزاره ها مسلمان نیستند و کشتن آنها گناه ندارد". . اکثریت برین باور است که سیاست رسمی طالبان این بوده که هزاره ها را به حاشیه برانند، زمین های شان را مصادره و آنها را مجبور به تبعید نمایند.

     هزاره ها و همچنان اقلیت های دیگر قومی و مذهبی سقوط  دولت طالبان را از صمیم قلب استقبال نمودند.  زمانیکه قانون اساسی افغانستان برای اقلیت های زجر دیده، بشمول هزاره ها یک تحفظ قانونی را نوید داد اوضاع  نسبت به  دوران طالبان خیلی بهتر شد، اما متاسفانه نارضایتی اقلیت ها و خشونت حتی در دوران حکومتی به اصطلاح دموکراتیک حامد کرزی هم ادامه یافت. در سال 2004 طالبان 16 نفر از هزاره ها را در مناطق جنوب –مرکزی افغانستان از موتر های شان پیاده ساخته و به قتل رساندند. از سال 2007  به اینطرف صد ها نفر شان توسط کوچی های که ظاهرا متحد طالبان به شمار می آیند در بهسود قتل عام شدند.  در مورد کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان یک گزارشی از حوادثات وحشتناک در منطقه تهیه نموده است.

ناتو در کدام جهت راون است؟

     بعد از حضور ده ساله ناتو به رهبری آمریکا و در آستانۀ خروج شان، علایم شوم شکنجه علیه هزاره های شیعه وسیعاً به چشم می خورد.  در 7 دسامبر 2011 در حملات همزمان انتحاری تقریباً 70 شیعه در کابل و مزارشریف کشته شدند که اکثریت شان هزاره بودند. لشکر جنگوی العالمی که از شاخه های طالبان پاکستانی و از نگاه روابط تاریخی متعلق به سازمان استخبارات پاکستان است و فعالیت شان تحت نظریه "عمق استراتژیک" نا آرام ساختن افغانستان برای بدست آوردن هدفهای نظامی بر ضد هندوستان  میباشند این حملات را بر عهده گرفت، گرچند بعداً آنرا رد نمود.

     حملات مشابهی از سال 1999 تا کنون بالای هزاره های شیعه پاکستانی صورت گرفته است که زندگی  تقریباً بیشتر از 700  نفر بی گناه را گرفته و صد ها نفر زخمی و معلول بر جای گذاشته است.   بدترین حملات که جهان را لرزاند زمانی بود که 29 مسافر هزاره  را در 20 سپتامبر2011 در منطقۀ بنام مستونگ از بس پیاده و به صف ایستاد نموده و یکی به یکی به قتل رساندند. در 4 اکتوبر 2011  در علاقۀ بنام اختر آباد 13 نفر از هزاره ها را بعد از شناسایی به قتل رساندند. تقریباً تمام این حملات و قتل هدفمند را لشکر جهنگوی به عهده گرفته است که چند روز پیش از قتل عام شبنامه ای را به آدرس هزاره های کویته انتشار داده بود که تمام شیعه ها مستحق کشتن هستند و ما پاکستان را از وجود مردمان ناپاک ، پاک می سازیم.

      گروپ حقوق اقلیت ها در لندن (MRG) هزاره را به عنوان "اقلیت که بیشتراز همه تهدید می شود" شناسایی کرده اند. هزاره ها چه در افغانستان و چه در پاکستان بخاطر مسایل مذهبی و قومی به شدت آزار و اذیت شده اند و  لذاست که، بالخصوص؛ از گفتگوی صلح با طالبان با میانجیگری کشور قطر وحشت دارند.  ممکن است این گفتگو ها منجر به آزاد شدن رقیق ترین و بی رحم ترین قومندانان طالبان ضد هزاره شوتد.  مثلاً ملا محمد فضل که در زندان گوانتانامو بسر میبرد و فرماندار و  نایب وزیر وفاع سابق رژیم طالبان بوده و بخاطر حمله بالای هزاره های شیعه ها شهرت دارد.

     برای غالب آمدن صلح در افغانستان و پاکستان تامین امنیت برای اقلیت هزاره ضروری است.  ایالات متحده و دیگر کشور های علاقه مند نباید دربارۀ امنیت این اقلیت که تحت آزار و اذیت بوده اند در گفتگوی صلح با طالبان سازش نمایند .  هزاره ها دارنده یک فرهنگ مهم بومی است که قرن ها است باقی مانده و همیشه مورد تهدید قرار گرفته است و در عین حال همگی باید در صدد ترویج هماهنگی مذهبی و قومی باشند، اما مسؤلیت تامین حقوق بنیادین انسانی هزاره ها مربوط به کشور های افغانستان، پاکستان و متحدین آنها است که مدعی حمایت از  پلورالیزم صلح آمیز است.

از سومین سالروز شهادت، شهید حسین علی یوسفی در کویته گرامی داشت به عمل آمد

گزارش از: ع. تلاش

عکس از: یونس بخشی

     هزاره های کویته خونبارترین و پرفاجعه ترین سال را پشت سر گذاشتند و مدتی بود که از آن ترس و لرز و فاجعۀ قتل عام های هزاره می گذشت و اوضاع امنیتی اندکی بهتر شده بود که ناگهان در آستانۀ برگزاری سومین سالروز شهادت جانگداز رهبر شهید، شهید حسین علی یوسفی که هر سال تحت قیادت حزب هزاره دموکراتیک برگزار می شود، شهادت سه تن از عزیزان دیگر ما، همه را یکبار دیگر غم آلود ساخته و در سوگ فروبرد.

     روز پنج شنبه مطابق به 26/01/2012 سال جاری میلادی، بعد از تدفین پیکر شهدا در قبرستان مهر آباد که با حضور گستردۀ مردم برگزار شد و رهبر حزب هزاره دموکراتیک، معاونین و جنرل سکریتری حزب جناب احمد علی کهزاد بعد از حضور در مراسم تدفین پیکر شهدا و ادای احترام و گل پاشی بر مزار رهبر اسبق حزب هزاره دموکراتیک، شهید حسین علی یوسفی سومین سالروز ایشان را درهزاره کمیونتی هال واقع در مهری آباد برگزار نمودند. که در آن تعدادی کثیری از مردم، نخبه گان هنری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دانش آموزان مکاتب و دانشگاه ها و بزرگان قوم شرکت داشتند.

      مراسم با تلاوت قرآن مجید شروع و با دکلمۀ شعرها دربارۀ حسین علی یوسفی ادامه و با سخنرانی های اعضا،  شخصیت های حزب، جنرل سکریتری حزب جناب احمد علی کهزاد و رهبر حزب محترم جناب عبدالخالق هزاره به پایان رسید، که هر کدام به نوبت خود آرمانها، اندیشه ها و اهداف شهید حسین علی یوسفی را بیان نموده و برای تداوم و بقای آرمان های شهید  و به عمل پیاده کردن آن تدابیری را گوش زد ساختند.

     به ادامۀ همین جلسه روز یک شنبه مورخ 29/01/2012 م، در ماشاالله هال واقع در سرک عمومی علی آباد، اتحادیه محصلان هزاره (HSF) سیمناری را به مناسبت سومین سالگشت شهید حسین علی یوسفی برگزار نمود که در آن محترم عبدالخالق هزاره، رهبر حزب سیاسی هزاره دموکراتیک، احمد علی کهزاد جنرل سکریتری و پروفیسور غلام حسن و معلم دهقان زاده، ریس ایچ ایس ایف عصمت الله نیازی و دیگر اعضای برجسته حزب و کارکنان حزب، دانش آموزان مکاتب و دانشگاه ها، شخصیت های علمی، سیاسی و فرهنگی، بزرگان قوم و تعدادی از خانم ها در حالی که سردی هوا به شدت آزار دهنده بود،  حضور پر رنگ یافته بودند.

     سمینار روز دوم با تلاوت قرآن کریم شروع شد. در ادامه عصمت الله نیازی صدر(HSF) طی سخنانی اولاً سومین سالروز رهبر شهید را تسلیت گفته و از تشریف آوری مردم قدر دانی و تقدیر به عمل آورد. او از شهید حسین علی یوسفی به عنوان یک شخصیت برجسته یاد نمود که ابتکارات و خدمات وی برای قوم هزاره فراموش نا شدنی است و جوانان در آینده آرمان های وی را برای بقای این قوم ادامه خواهند داد. او با ابراز سپاس و تشکری مجدد از شرکت گستردۀ مردم به سخنان خود پایان داد. در ادامه داکتر عارض یک تن از اعضای انجمن داکتران هزاره تاون به نمایندگی از تعدادی از اعضای پارلمان افغانستان سومین سالروز شهادت حسین علی یوسفی را تسلیت گفت و در ضمن پیام تسلیت نمایندگان پارلمان هزارۀ افغانستان را به خوانش گرفت.

     معلم زمان دهقان زاده یک تن از اعضای حزب هزاره دموکراتیک سخنران دوم این سیمنار بود که با عرض تسلیت شهادت حسین علی یوسفی سخنانی را در رابطه به قدامت تاریخی اقوام و اهمیت آن در زندگی امروز ایراد نمود. و از سیاست های منفی دولت مردان پاکستان و ایران در قبال حقیقت قوم هزاره شدیداً انتقاد نمود. ونیز اشاره نمود که تعدادی که نفوس شان اندک اند در سایۀ قوم هزاره از زندگی مرفع و راحتی برخوردار اند اما هرگز بزرگی و رهبریت هزاره را نمی پسندند که برای این کار آنها از طرف بیگانگان راهنمایی می شوند. او علاوه ساخت برای اینکه ریشۀ این بدبختی ها برچیده شود و مردم هزاره از نگاه شعور سیاسی و فرهنگی رشد نماید باید به تعلیم اهمیت داد. او با این جمله سخنان خود را نقطۀ پایان داد " نسل جوان آیندۀ این مردم هستند و باید با علم و تکنالوجی روز مصلح شوند."

     در ادامۀ جلسه جناب پروفیسور غلام حسن یکی از اعضای دیگر (HDP) به سخنرانی پرداخت وی سخنانش را با شعری دربارۀ شهید حسین علی یوسفی آغاز کرد و با شرح یک حدیث از پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) که فرموده است: "اصل دین و عقل صلاح آن است" سخنانش را ادامه داد. وی از بعضی رواج و رفتار های نامشروع اجتماعی عمیقاً انتقاد و آنرا خارج از چوکات وجدانی و عقلانی خواند و در جای جای سخنانش از شهید حسین علی یوسفی به عنوان یک فرد بزرگ یاد نمود . وی در نقطۀ پایانی سخنانش تاکید بر عملکرد هزاره بر مبنای عقل و هوشیاری کرد و تاکید نمود که رفتار ها و کارکردهای ما در هر عرصه ای باید مطابق به حدیث ذکر شدۀ پیامبر اسلام باشد.

     جناب احمد علی کهزاد جنرل سکریتری حزب هزاره دموکراتیک چهارمین سخنران سمینار بود. وی در ابتدا به قرآت پیام تسلیت که به مناسبت شهادت حسین علی یوسفی  از طرف  استاد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان و عضو پارلمان افغانستان پرداخت و ضمن تشکری از استاد محقق و استاد خلیلی سومین سالروز شهادت حسین علی یوسفی را تسلیت گفت. وی در ادامه اظهار داشت که ما باید معنی چنین گردهمایی را عمیقاً درک کنیم و به پیمان که با شهید حسین علی یوسفی می بندیم در آینده پای بند باشیم. وی از عدم همکاری یک تعداد مردم انتقاد کرد و همه را به همکاری همگانی دعوت نمود. وی وضعیت فعلی هزاره های کویته را دشوار و خطرناک توصیف کرد و برای جلوگیری از آن بیداری بیشتر مردم را خواستار شد. او نفاق و کینه ورزی میان طایفه های مختلف هزاره را نقطۀ ضعف آنان دانست و آنرا غیر منطقی خواند و خاطر نشان ساخت که ما مردم هزاره در اتنخابات آیندۀ پاکستان باید حضور تاثیر گذار داشته باشیم و نباید به سیاست و وعده های دروغین بیگانگان اعتبار نمایم ، چرا که آنها در گذشته و حال امتحان خود را داده اند. وی تاکید کرد که در صورت اتحاد مردم هزاره و حمایت شان از حزب می توان در ایجاد یک موقعیت و وضعیت خوب در آینده برای هزاره ها در پاکستان موفق شد و با تشکری از شرکت مردم در سیمنار به سخنان خود پایان داد.

     آخرین سخنران سمینار جناب عبدالخالق هزاره رهبر حزب هزاره دموکراتیک بود. ایشان در ابتدا سومین سالروز شهادت حسین علی یوسفی را تسلیت و از حضور پر شور مردم در سیمنار تشکر به عمل آورد. وی در ضمن آگاه ساختن مردم از اوضاع فعلی کویته نسبت به شهادت همۀ شهدا بخصوص شهدای چند روز اخیر اظهار تاسف نمود. در ادامه بیان داشت که اگر ما به خوبی راه و آرمان های شهید یوسفی را جامۀ عمل بپوشانیم دیگر این قتل عام های هزاره های کویته صورت نخواهد گرفت. وی با بیان اینکه هر فردی که در جامعه زندگی می کند مسؤل است و وظیفه دارد که مسؤلیت اش را اجرا نماید و گر نه در غیر آنصورت نا هماهنگی های در جامعه بوجود خواهد آمد که پی آمد های بدی را در بر دارد که یکی آن این است که همیشه توقع میرود تا دیگران برای ما کاری انجام دهند که نشان غلامی یک قوم را رونما می سازد. وی در سلسله سخنانش واضح نمود که بخاطر بقای هزاره باید قربانی ها داد و فداکاری ها نمود که نمونه اش رهبر شهید حسین علی یوسفی است. او هم چنان از کم کاری و کمک نکردن همه جانبۀ مردم انتقاد نمود و اظهار داشت وقتی یک حزب سیاسی به تمام معنی برای مردم خدمت را در پیش گرفته است پس مردم لازم است که از زحمات و فداکاری های شان حد اقل حمایت کنند و با همکاری بیشتر مردم باید اعضای حزب تشویق به ادامه کار شوند. از طرف دیگر از طایفه گرایی که در بین مردم ایجاد خلا می نماید شدیداً انتقاد نمود و تذکر داد که این پدیده باید از بین برود. در بخشی دیگر سخنانش بیان داشت که مردم باید در حال و آینده هوشیار باشند و نباید به نماینده گان بیگانه اجازه دهند که بار دیگر از مردم استفاده سیاسی نمایند. و باید خادم و خیانت کار تشخیص داده شوند و از همه مهمتر باید حق را از ناحق تشخیص دهند. وی با تاکید مکرر در زمینۀ همکاری مردم با حزب مردمی هزاره دموکراتیک با یادآوری این نکته که تا اتحاد، یکی شدن و اعتماد بر نیروی خودما تضمین نگردد، مشکلات ما به انجام نمی رسد، سخنانش را خاتمه دادند.

پیام های استاد محقق و استاد خلیلی به مناسبت سومین سالگرد شهادت "شهید یوسفی"

پيام استاد محمد کريم خليلي معاون رييس جمهور و رهبر حزب وحدت اسلامي افغانستان به مناسبت تجليل از سومين سالگرد شهادت شهيد حسين علي يوسفي رهبر حزب دموکراتيک هزاره در ايالت بلوچستان پاکستان

هيأت محترم رهبري حزب دموکراتيک هزاره و اعضا و هواداران آن، مردم آگاه و سربلند کويته بلوچستان!
سه سال پيش از اين روز، دست خون¬آلود تروريزم، يکي از چهره¬هاي فعال سياسي و شخصيت سرشناس جامعه هزاره در ايالت بلوچستان پاکستان، مرحوم حسين علي يوسفي را به شهادت رساند.
فقدان وي براي مردم سربلنده و آگاه کويته بلوچستان و جامعه روشنفکري و سياسيون آن خطه يک ضايعه بزرگ به حساب مي آيد.
فرا رسيدن سومين سالگرد شهادت ايشان را تسليت مي¬گويم و براي خانواده محترم آن شهيد و اعضا و هواداران حزب دموکراتيک هزاره آروزي موفقيت ميکنم.
شهيد يوسفي در زمان حياتش تلاشهاي زياد و خستگي¬ناپذيري را در جهت احياي هويت مردم ستمديده و رنج کشيده هزاره انجام داد. او تنها يک روشنفکري که صرفاً به کارهاي تيوريک مشغول باشد نبود؛ بلکه در صحنه¬هاي عمل نيز سهم فعال و ماندگاري را به خود اختصاص داد.
تلاشها و فعاليتهاي وي براي ايجاد وحدت و همبستگي ميان نيروهاي فکري و سياسي جامعه هزاره قابل قدر است. اميدوارم که شهادت وي نيز بارقه آگاهي و بيداري را در ميان نسل جوان اين مردم ايجاد نمايد.
شهادت استاد شهيد عبد العلي مزاري رهبر فقيد حزب وحدت اسلامي افغانستان و شهيد حسين علي يوسفي و دهها تن از فعالان سياسي و چهره هاي شناخته شدة ديگر در افغانستان و پاکستان، اين موضوع را به اثبات مي¬رساند که تروريزم يک پديده بين المللي است و در پيشبرد آجندايش مرز نمي¬شناسد.
اميدوارم که کشورهاي منطقه و جهان، بيش از پيش به اين بعد از ابعاد ماهيت تروريزم توجه و دقت نموده و هماهنگي هاي به وجود آمده در جهت مبارزه با اين پديده را بيشتر از گذشته تحکيم بخشند.
بار ديگر فرارسيدن سومين سالگرد شهادت شهيد حسين علي يوسفي رهبر فقيد حزب دموکراتيک هزاره را تسليت گفته و براي خانواده و رهروان آن شهيد، آرزوي موفقيت مي¬نمايم.


محمد کريم خليلي
معاون رييس جمهور و رهبر حزب وحدت اسلامي افغانستان
کابل - 5 دلو 1390 هجري خورشيدي

 -----------------------------

----------------------------

پیام حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به مناسبت سومین سالگرد شهادت حسین علی یوسفی رهبر فقید حزب دموکراتیک هزاره در پاکستان

درست سه سال از شهادت المناک شهید حسین علی یوسفی رهبر دلسوز وخردمند حزب دموکراتیک هزاره در پاکستان می گذرد اما فقدان حضور او مصیبت و اندوه بزرگی است که هنوز بر شانه های احساس جامعه ی هزاره سنگینی می کند. شهید حسین علی یوسفی مبارز هدفمند و روشنفکر خردمند بود که با ترویج مبارزه مدنی و تکثیر اندیشه های انسانی در جامعه، در خدمت ارزش های انسانی و آرزوهای برحق مردم خود قرار داشت که برای تحقق این آرزوها با تمام توان تلاش و مبارزه کرد. شهید یوسفی با توجه به ضرورت جامعه و نیازمندیهای مردم، مبارزه مدنی را به عنوان بازتاب صدا و آرزوهای مردم انتخاب کرد و خود با درک عمیق از درد مردم و فهم دقیق از آرمانهای مردم، در راس این مبارزه قرار گرفت. شهید یوسفی در جریان زندگی پربار خود علاوه بر ترویج مبارزه مدنی، کارهای ارزشمندی را در عرصه های فرهنگ و اندیشه نیز به انجام رسانید که این خدمات ارزنده، او را علاوه بر سیاست مدار متعهد، در جایگاه روشنفکر، هنر مند و نوسینده متعهد نیز قرار میدهد. از همین رو فقدان حضور او نه تنها در عرصه سیاست و مبارزه مدنی، بلکه در عرصه های فرهنگ و هنر نیز مصیبت سنگین و ضایعه جبران ناپذیر برای جامعه پیرامون او می باشد. اما بدون تردید با شهادت حسین علی یوسفی، پرچم افکار و اندیشه او بر زمین نخواهد ماند و آرزوهای انسانی او توسط دوستان و همسنگران او تحقق پذیر خواهد گردید.

اکنون که سه سال از شهادت خونین او می گذرد، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان با ابراز تاثر و اندوه عمیق، سومین سالگشت شهادت این شهید شاهد را به خانواده، دوستان، همسنگران و تمامی جامعه هزاره تسلیت عرض نموده و امیدوار است که دوستان و همسنگران آن شهید، با الهام از افکار و آموزه های او، آرزوهای او را تحقق پذیر نموده و چراغ اندیشه ی او را روشن نگهدارند. همانگونه که آموزه های رهبر شهید استاد عبدالعلی مزاری الهام بخش مبارزه ی عدالت خواهی قرار دارد، امیدوارم که تلاشها و مبارزه ی شهید حسین علی یوسفی نیز الهام بخش یاران و دوستان او قرار گرفته و تحقق ارزشهای مدنی را امکان پذیر نماید. متاسفانه حوادث و رخدادهای خونین سالهای اخیر بیانگر این واقعیت است که جامعه هزاره در معرض دسایس و توطئه های پیدا و پنهان بسیار قرار دارد و به همین دلیل در مقاطع مختلف آماج حملات خونین تروریستی قرار داشته اند. شبکه های تروریستی و حلقات دهشت افگن همچنان هر ازگاهی از میان جامعه هزاره قربانی می گیرند و مصیبت جدیدی را بر دوش این مردم تحمیل می کنند. لذا شرایط موجود و نیازمندیهای جامعه هزاره اقتضاء می کند که مردم با حفظ انسجام و درک مصالح عالیه خود، نسبت به سرنوشت جمعی این جامعه توجه جدی مبذول داشته و در برابر دسایس و توطئه های دشمنان این مردم و شبکه های دهشت افگن هوشیار و حساس باشند. حساسیت و همبستگی جامعه هزاره بهترین گزینه در برابر دسایس و توطئه های دشمنان این مردم می باشد که با توسل به آن، آرمان شهدای این مردم تحقق پذیر گردیده و سعادت و خوشبختی این جامعه تامین خواهد گردید.

والسلام

حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان،

نماینده و ریس کمیسون فرهنگی و دینی پارلمان افغانستان

کابل 3 دلو 1390 مطابق با 23 جنوری 2012

در اثر حمله ترویستان سه تن به شهادت رسیدند

     آیا رسم همین است که سالروز شهادت یک شهید باید با شهادت سه تن از فرزندان دیگر این قوم همراه شود؟ سه سال پیش شخصیت برجستۀ فرهنگی و سیاسی مردم ما رهبر اسبق حزب هزاره دموکراتیک، شهید  حسین علی یوسفی در چنین روزهای به شهادت رسید. اکنون در آستانۀ گرامی داشت سومین سالروز شهادت وی هستیم، که ناچار باید در سوگ شهادت سه تن از فرزندان دیگر این قوم باشیم. با ابراز نهایت تاسف باید اظهار داشت که بعد از آرامش نسبی 3 ماهه در کویته پاکستان برای هزاره ها، امشب بار دیگر دشمنان مردم ما سه تن از فرزندان این قوم را به شهادت رساندند. به گزارش سایت های خبری پاکستان امشب  25/01/2012 تقریباً حوالی ساعت 9:00  در محلی بنام میکانیکی رود سه تن از فرزندان این قوم  بنامهای  ولایت حسین بازرس (FIA)، عابد حسین نازش مشهور به(عابد چهته) هنر مند محبوب و برجسته هزاره ها در تلویزبون پاکستان و محمد انور (حسابدار ای جی آفس) بر اثر حملۀ تروریستانه افراد ناشناس، زمانی که آنها با موتر شان به طرف مهرآباد می رفتند، به شهادت رسیدند. 

     قابل یادآوریست که مثل حوادث قبلی تروریستان بعد از به انجام رساندن عمل ناجوانمردانه شان از محل با موترسایکل شان متواری شدند و پولیس مثل همیشه بعد از حادثه محل واقعه را محاصره کرده اند. جنازه های شهدا بعد از انتقال به شفاخانه، به امام بارگاه نچاری انتقال داده شد است، تا بعد از آمادگی لازم به خاک سپرده شوند. روح شهدا شاد و یادشان گرامی باد!

سومین سالروز شهادت شهید حسین علی یوسفی تسلیت باد!

     در آستانه فرارسیدن سومین سالروز شهادت، شهید حسین علی یوسفی رهبر اسبق حزب هزاره دموکراتیک قرار داریم. دست اندرکاران وبلاگ کویته سومین سالروز شهادت این رهبر فرزانه، دلیر و اندیشمند مردم ما را به تمام آزاده گان و ملیت های مظلوم و تحت ستم و آنانی که در راه اعتلای فرهنگ، کلتور، حیثیت، شعور سیاسی و ادب ملی شان بدون کدام چشم داشت به صورت شبانه روزی تلاش می کنند، تسلیت می گوید و از بارگاه متعال استدعای بهشت برین و شادی روح را برای شهید یوسفی و جمیع شهدای مردم ما دارد.

     قرار است به مناسبت گرامی داشت از سومین سالروز شهادت وی از طرف حزب هزاره دموکراتیک، در مهر آباد به تاریخ 26/1/2012م، یک مراسم پر شکوه در کریم شادی هال واقع علمدار رود از ساعت 3 بعد از ظهر برگزار گردد و در آن رهبران مرکزی حزب سخنرانی نمایند، همچنان اتحادیه محصلان هزاره (ایچ ایس ایف) نیز سمیناری را به این مناسبت ترتیب نموده اند، که قرار است به تاریخ 29/1/2012م، در هزاره تاون - ماشاالله هال واقع علی آباد برگزار گردد. دوستان مطلع باشند.

     قابل یادآوریست که دوستان می توانند جریان مراسم مهرآباد را به صورت آنلاین (از طریق انترنیت به صورت مستقیم) توسط سایت حزب هزاره دموکراتیک پارتی نیز مشاهده نمایند. جهت مشاهده جریان مراسم بر روی لینک زیر کلیک کنید:

مشاهده آنلاین مراسم سومین سالروز شهادت شهید حسین علی